Czy boisz się porażki?

Nikt nie lubi przegrywać, czy ponosić porażek, pewnie Ty też nie. Jednak wśród ludzi są i tacy, którzy tak panicznie boją się porażki, że nawet nie podejmują prób zrobienia czegoś, co mogłoby się tak skończyć. Ten lęk przed porażką powoduje znaczący spadek motywacji i nieświadome sabotowanie szans na odniesienie sukcesu. Wówczas uwaga koncentruje się bardziej na uniknięciu działania, aniżeli opracowaniu strategii, by jednak wynik był pozytywny.

Lękowi przed porażką mogą towarzyszyć takie uczucia, jak: rozczarowanie, złość, smutek, obawa, żal, czy strach. Są to uczucia negatywne, odbierające energię i wiarę w siebie, że w sytuacji będącej dla nas wyzwaniem poradzimy sobie. W dalszej kolejności pojawia się również wstyd. Wstyd jest szczególnie toksyczny, ponieważ oprócz złego samopoczucia powoduje obniżenie poczucia własnej wartości, dotyka ego, obrazu siebie i samooceny.

Dowiedz się, skąd się bierze lęk przed porażką

Przyczyn odczuwania lęku przed porażką może być wiele. Poniżej wymieniam te, o których najczęściej słyszę od moich Klientek:

  • obniżone poczucie własnej wartości,
  • zaniżona samoocena i koncentracja na swoich słabych stronach,
  • brak wiary w siebie, co może wynikać np. z braku doświadczania niestandardowych sytuacji,
  • koncentrowanie swojego myślenia głównie na tym, co nam w życiu nie wyszło, co zawaliłyśmy; rozpamiętywanie bez przerwy tych wydarzeń,
  • stawianie sobie zbyt ambitnych celów, znacznie przekraczających możliwości realizacji,
  • proces wychowawczy i częstsze karcenie ze strony rodziców/wychowawców za niepowodzenia, niż docenianie podejmowanych prób,
  • porównywanie się z innymi i dostrzeganie głównie swoich niedoskonałości.

Zaniżone poczucie własnej wartości i brak wiary w siebie prowadzi do zawyżania prawdopodobieństwa niepowodzenia, wyolbrzymiania ewentualnych konsekwencji poniesienia porażki, niedoceniania własnych zdolności radzenia sobie z problemami i trudnościami, jakie napotykamy.

Poznaj sygnały mogące świadczyć o tym, że boisz się porażki

Przypomnij sobie ostatnie wyzwanie, którego nie podjęłaś. Przejrzyj poniższe punkty i zastanów się, który z nich Ciebie dotyczy:

  • Zastanawiasz się na tym, na ile jesteś mądra lub jakie masz umiejętności – koncentrując się na własnych brakach.
  • Często odczuwasz nagły ból głowy, brzucha i masz symptomy fizyczne, które utrudniają Ci podjęcie działania lub jego zakończenie.
  • Rozpraszają Cię zadania, które uniemożliwiają dokończenie przygotowań, a które z perspektywy czasu okazują się nie być tak pilne, jak to się pierwotnie wydawało.
  • Masz tendencję do odkładania na później (prokrastynacja) lub mówienia, że „zabrakło Ci czasu, by dokończyć”.
  • Odczuwasz spadek motywacji do próbowania lub do robienia tego ponownie.
  • Masz tendencję do mówienia ludziom wcześniej, że raczej Ci się nie uda, by nie spodziewali się, że odniesiesz sukces i tym samym, by obniżyli swoje oczekiwania wobec Ciebie.
  • Obawiasz się, że z powodu porażki rozczarujesz ludzi, którzy są dla Ciebie ważni.
  • Już sama myśl o porażce wywołuje w Tobie obawę przed tym, co pomyślą o Tobie inni.
  • Niepokoisz się, że inni ludzie odsuną się od Ciebie.
  • W sytuacji, gdy faktycznie poniesiesz porażkę, masz trudność z wyobrażeniem sobie tego, co można było zrobić inaczej, by odnieść sukces.

Uświadom sobie skutki, jakie wywołuje lęk przed porażką

Aby zlikwidować lęk przed porażką najczęściej unikamy podejmowania wyzwań. Uciekamy od sytuacji, które mogą nieść za sobą jakieś ryzyko niepowodzenia. Często poddajemy się już po pierwszych trudnościach. Nie podejmujemy się doświadczania siebie w nowych sytuacjach, a w konsekwencji zmniejszamy swoje szanse na dalszy rozwój, nasze życie nie dostarcza nam satysfakcji, raczej łez z powodu utraconych i rozpamiętywanych możliwości.

Dowiedz się, co możesz zrobić, aby zminimalizować lęk przed porażką

Podstawowy problem polega na tym, że lęk przed porażką jest często nieświadomy. Na przykład możesz postrzegać za konieczne i niecierpiące zwłoki nagłe sprzątanie wówczas, gdy tak naprawdę powinnaś przygotować się do ważnego egzaminu lub spotkania. Możliwe, że swoją postawę nazywasz wówczas lenistwem przed nauką lub niechęcią do spotkania. A prawdziwa przyczyna może leżeć właśnie w nieuświadomionym sobie i nienazwanym lęku przed porażką.

Aby zminimalizować lęk przed porażką tak, by nie wpływał on na Twoje działanie w obliczu stojącego przed Tobą wyzwania:

  • Zatrzymaj się na moment i określ swoje uczucia. Czego tak naprawdę obawiasz się najbardziej? Czego jeszcze? I jeszcze czego?
  • Porozmawiaj z bliską Ci osobą (która może udzielić Ci psychicznego wsparcia, uważnie wysłucha i nie zbagatelizuje Twojej wypowiedzi). Powiedz o swoich uczuciach, podziel się obawami, wyrzuć to z siebie. Jeśli nie masz wokół siebie takiej osoby, weź kartkę i długopis i wypisz absolutnie wszystko, co przychodzi Ci do głowy, opisz swój stan. Możesz również skontaktować się ze mną (kontakt@grzecznadziewczynka.pl)
  • Zaakceptuj, że czasem odniesiesz sukces, a czasem poniesiesz porażkę. Takie jest życie, nie tylko Twoje, lecz każdego człowieka na świecie. Zwłaszcza, jeśli robisz coś nowego, niestandardowego, wychodzisz poza swoją strefę komfortu – jesteś narażona na popełnianie błędów i przegraną. Mój ulubiony cytat Jacka Walkiewicza z książki „Pełna Moc Życia” brzmi:

    „Dam radę. – A jak nie? – Dam. – A jak nie? – Dam. – A jak upadnę? – To się podniosę. – A jak się nie podniosę? – To sobie poleżę”

    Pamiętaj, porażka nie jest przeciwieństwem sukcesu, jest jego składową.

  • Skoncentruj się na tym, co leży w zasięgu Twoim możliwości i działań. Spójrz na sytuację z perspektywy rozumu i logiki, a nie z poziomu emocji. Co byś poradziła osobie, która byłaby w Twojej sytuacji. Jak zarządziłabyś planem działania, by możliwe było odniesienie w tej sytuacji sukcesu? Co wydawałoby Ci się kluczowe?

To są podstawowe sposoby poradzenia sobie z lękiem przed porażką, gdy już jesteś w niestandardowej sytuacji.

Jednak, aby pozbyć się lęku przed porażką lub znacząco ograniczyć jego pojawianie się, rekomenduję Ci pracę nad zwiększeniem poczucia własnej wartości, samooceną, budowaniem wiary w siebie oraz bardziej pozytywnym myśleniem. Możemy to zrobić razem, bo po pierwsze będzie to dla Ciebie łatwiejsze, a po drugie uzyskasz wsparcie od osoby, która obiektywnie spojrzy na Ciebie i Twoją sytuację. Zapraszam Cię do kontaktu: kontakt@grzecznadziewczynka.pl

porażka a próbowanie

Zapisz się na Inspirujący Newsletter

 

5 thoughts on “Czy boisz się porażki?

  1. Spełniona Optymistka says:

    Porażka dla mnie to coś normalnego. Zdaje sobie sprawę, że to nieodłączna część mojej drogi do celu, pisałam na ten temat również u siebie :-) Porażki potrafią sparaliżować tak, że nie podejmujemy żadnego działania, a przecież naszym celem jest sukces. Warto porażkę traktować jak lekcje, z której powinniśmy wyciągnąć wnioski, niż jak coś co nie powinno nigdy się zdarzyć. Pozdrawiam. :-)

    • Marta Jagodzińska says:

      Spełniona Optymistko, dziękuję za Twój kolejny komentarz na moim blogu :) Cieszę się, że regularnie się tu pojawiasz. Gratuluję postawy, że porażki traktujesz jako coś normalnego. Z takim podejściem masz 100% szansę osiągnąć sukces :)

  2. Angelika - a dreamer's life says:

    Bardzo fajny wpis. Niestety należę do osób, które lubią wszystko analizować i które obawiają się porażki. Pracuję nad sobą i widzę efekty, jednak wciąż i wciąż przykładam zbyt dużą wagę do tego co myślą o mnie inni i jak oceniają moje poczynania. Wiem, że dopiero jak wyzbędę się tych obaw będę w stanie działać bardziej swobodnie.

    • Marta Jagodzińska says:

      Angeliko, dziękuję za komentarz :) Jeśli przykładasz zbyt dużą wagę do tego, co inni o Tobie myślą i mówią, to na moim blogu znajdziesz dużo informacji na ten temat. Program „Grzeczna dziewczynka mówi DOŚĆ”, który prowadzę, w głównej mierze odnosi się do tego tematu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *