Wiara w siebie fundamentem sukcesu sprzedażowego

Zostałam zaproszona przez Kasię Dziubałkę z Twoja Pasja Twoja Firma do napisania artykułu do magazynu „Liderka”. Ta propozycja i znalezienie się w gronie tak wartościowych Ekspertów to dla mnie spore wyróżnienie.

Właśnie ukazał się nowy numer „Liderki”, a w nim mój tekst „Wiara w siebie fundamentem sukcesu sprzedażowego”. Zapraszam do lektury.

Ciekawa jestem Twojej opinii na temat mojego artykułu. Napiszesz chociaż 2 zdania w komentarzu?liderka

Jeśli prowadzisz własną firmę lub przymierzasz się do tego to pewnie wiesz, że możesz mieć najpiękniejszą stronę internetową, najbardziej oryginalne wizytówki, super profesjonalne zdjęcia itp., a i tak dla powodzenia Twojego biznesu i sukcesu niezbędna jest sprzedaż.

„Sprzedaż” to słowo mało lubiane przez kobiety. Dlaczego? Jest ona kojarzona z potrzebą prezentowania nie tylko produktu, lecz coraz częściej również siebie. Wiąże się to z braniem udziału w różnego rodzaju wydarzeniach np. targach (gdzie masz swoje stanowisko), konferencjach (gdzie występujesz jako prelegentka), spotkaniach networkingowych (w ramach których owszem poznajesz innych, jak również starasz się zaciekawić swoim produktem i prowadzonym biznesem). „Sprzedaż” to także sztuka konwersacji, budowania relacji, poznawania nowych ludzi oraz brania aktywnego udziału w spotkaniach w gronie nieznanych dotąd osób. Wreszcie, „sprzedaż” powiązana jest też z wyceną produktu, w pewnym sensie również Ciebie, jako właścicielki firmy oraz prowadzeniem rozmów handlowych i negocjacji. Tak naprawdę każda prowadzona przez Ciebie rozmowa może mieć charakter sprzedażowy.

Tylko jak to wszystko prowadzić efektywnie, gdy brakuje wiary w siebie?

„Tylko wtedy, kiedy uwierzymy w siebie samych, inni uwierzą w nas.” Oriana Fallaci

Czym jest wiara w siebie?

Wiara w siebie jest miarą tego, na ile czujesz się w czymś dobra i do czego masz zdolności, to wiara we własne siły. Odnosi się do tego, co myślisz, że potrafisz zrobić oraz celów, jakie możesz osiągnąć. Łączy się z myśleniem: „mogę tego dokonać”, co pociąga za sobą przekonanie, że jesteś w stanie przezwyciężyć pojawiające się przeszkody i odnieść sukces. Wiara w siebie jest głównym filarem sukcesu sprzedażowego.

Po czym poznasz, że brakuje Ci wiary w siebie?

Brak wiary w siebie może objawiać się przedwczesnym poddawaniem się lub nawet nie podejmowaniem wyzwań. Łączy się z uległością wobec innych, negatywną oceną siebie i swoich możliwości (nie myl tego z poczuciem własnej wartości). Możliwe, że często używasz wobec siebie określenia: „to, co zrobiłam, to nic wielkiego”, „to dla mnie zbyt trudne”, „nie dam rady”, „jestem mało interesująca”. Obawiasz się, że nikt nie będzie chciał nawiązać z Tobą kontaktu i Cię słuchać, bo nie masz nic interesującego do powiedzenia, bo jesteś taka zwykła, pospolita, bez żadnych sukcesów na koncie (bo nawet te, które mogłabyś uznać za sukces są takie „normalne”). Odwaga jest Ci obca, jak ognia unikasz rozczarowań, więc nie angażujesz się w nowe sytuacje oraz takie, które mogą nieść za sobą ryzyko porażki, czy potrzebę większego wykazania się swoimi kompetencjami. Porównujesz się z innymi, doszukujesz się swoich braków, bywasz zazdrosna i wydaje Ci się, że wszyscy inni mają lepiej lub wiedzą więcej, niż Ty.

I z jednej strony tak bardzo chciałabyś, by Twoja firma się rozwijała, a z drugiej w głębi duszy mało wierzysz, że to jest możliwe w Twoim wykonaniu. Jeśli Ty w siebie nie wierzysz, to dlaczego miałby uwierzyć w Ciebie i Twój produkt potencjalny klient?

Gdybyś miała określić na skali 0-10 swój obecny poziom wiary w siebie, to ile by to było?

Jak możesz pracować nad wzmocnieniem wiary w siebie?

Praca nad wzmocnieniem wiary w siebie jest procesem, nie wystarczy jeden, czy nawet kilka razy podjąć działania w tym kierunku. To wymaga systematyczności i zaangażowania. Poznaj kilka sposobów, które wypracowałam z moimi klientkami w ramach prowadzonego coachingu:

  • Kolekcjonuj swoje sukcesy i celebruj je. Wypisz na kartce swoje wszystkie sukcesy. Nie chodzi tu nawet o coś spektakularnego, tylko o takie wydarzenia, które Ty postrzegasz jako sukces np. nauczyłam się pływać, pojechałam w samotną podróż, przeprowadziłam z sukcesem prezentację. Następnie odpowiedz na pytania:
    – Jakie moje cechy charakteru/umiejętności/talenty pozwoliły mi osiągnąć ten sukces?
    – Jakie trudności pokonałam na drodze do mojego sukcesu?
    – Co pomogło pokonać mi te trudności?
    – Dzięki czemu jeszcze udało mi się osiągnąć sukces?

Weź do ręki małe karteczki (możesz pociąć stronę A4 na kilka mniejszych części). Po jednej stronie karteczki zapisz swój sukces, a po drugiej hasłowo wszystkie zidentyfikowane cechy, umiejętności talenty itp. Karteczki przechowuj w eleganckim pudełku i zaglądaj do niego jak najczęściej.

  • Zrób z samego rana coś, co Cię wzmocni. Może to być energiczna pobudka (jedna z moich klientek wymyśliła taniec „na całego”, dzięki czemu pobudza ciało i dostarcza sobie pozytywnych wrażeń), pozytywna afirmacja, którą wypowiesz (uwaga: afirmacje działają tylko wtedy, gdy wierzysz w nie), nawet przygotowane dla siebie zdrowe śniadanie, czy uśmiechnięcie się do siebie w lustrze i przyjemne powitanie z odbiciem.
  • Wizualizuj swój sukces. Rób to najlepiej tuż przed snem (by pozytywnie nastroić się na koniec dnia) oraz zaraz po przebudzeniu. Wyobraź sobie możliwie jak najdokładniej, że zrealizowałaś (tryb dokonany) określone przez siebie cele, że osiągnęłaś dobre efekty, że jesteś z siebie zadowolona na koniec dnia. Wyobrażaj sobie daną sytuację w dobrym świetle, że bardzo dobrze sobie z nią radzisz, że udaje Ci się zrealizować to, na czym najbardziej w danym momencie Ci zależy.

„Noś w sobie pewność. Wiedz, że osiągniesz cel, a osiągniesz go z pewnością.
Nie pozwól, by do twojej głowy wkradły się wątpliwości, bo cię zniszczą”
John Flanagan

  • Rozbij wizję na konkretne działania. Przejdź z poziomu wizji, na poziom strategii. Co chcesz osiągnąć dzisiaj? Co powinnaś zrobić, aby dzisiaj przybliżyć się do swojego sukcesu? Jakie zadania stawiasz przed sobą na dziś. Trzymaj się tego planu i nie daj się zwieść nieefektywnym pochłaniaczom czasu.
  • Bądź konsekwentna w działaniu. Jeśli coś ustalasz, że zrobisz, to po prostu to zrób. Nie ma znaczenia, czy umówiłaś się tak sama ze sobą, czy obiecałaś komuś. Traktuj obietnice składane sobie na równym poziomie ważności, co i innym. W ten sposób zadbasz również o wiarygodność, dobre myślenie o sobie i zaufanie do siebie.
  • Stawiaj sobie wyzwania, koniecznie zaczynając od mniejszych. Wykonaj dobrze jedną rzecz i świętuj sukces. To może być jedna trudna rozmowa, udział w jednym spotkaniu, zrealizowanie wszystkich zadań z listy na dany dzień, czy nawet wdrożenie w życie wniosków z jednego szkolenia, w którym ostatnio brałaś udział. Pokaż sobie, że potrafisz. Ciesz się tym.
  • Myśl w kategoriach pozytywnych. Teoretycznie masz do wyboru: myśleć dobrze lub źle. A po co miałabyś myśleć negatywnie? To bez sensu i do niczego dobrego Cię nie doprowadzi, zapewniam. Nastrój się na to, że to będzie dobry dzień. Dobry, bo doświadczysz różnych sytuacji i będziesz miała okazję dalej się rozwinąć.
  • Przyjrzyj się swojej ofercie i wprowadź ulepszenia. Zapytaj dotychczasowych klientów, jak oceniają Twój produkt, poziom usług, obsługę. Wyciągnij wnioski i zastosuj je. To, co robisz, rób po prostu dobrze, na wysokim poziomie. Dzięki temu będziesz bardziej zadowolona z proponowanej oferty oraz wzmocnisz swoją wiarę w to, że dostarczasz klientom dobre rozwiązania i produkty, adekwatne do ich potrzeb. Zbieraj również rekomendacje.
  • Podejmij współpracę z doświadczonym coachem. Jeśli któryś ze wskazanych punktów jest dla Ciebie trudny do realizacji lub stoisz przed poważnym wyzwaniem i potrzebujesz mocnego wzmocnienia – skontaktuj się ze mną. Wspólnie przyjrzymy się sytuacji w obiektywny sposób i wypracujemy najlepsze dla Ciebie rozwiązania.

Jak wyglądałoby Twoje życie, gdybyś bardziej wierzyła w siebie i swój biznes? Co wówczas byłoby dla Ciebie możliwe?

Podejmij pracę nad wzmocnieniem wiary w siebie już dziś. Nie jutro (bo dzisiaj Ci się nie chce, nie jest to w tym momencie tak ważne, czy masz jeszcze inne sprawy na głowie), tylko teraz. Im bardziej Ci się nie chce, tym bardziej się tym zajmij. W końcu chodzi o Ciebie i Twój biznes, zgadza się?

 Marta Jagodzińska
Coach ICF PCC, z wykształcenia Psycholog
tel. 600 245 200
e-mail: kontakt@grzecznadziewczynka.pl

Autorka programu „Grzeczna dziewczynka mówi DOŚĆ”

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz się na Inspirujący Newsletter

 

7 thoughts on “Wiara w siebie fundamentem sukcesu sprzedażowego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *