Jak i z kim się porównywać

Pamiętam, jak będąc małą dziewczynką często doświadczałam podobnej sytuacji: wracam ze szkoły do domu, z klasówką w ręku i mówię: „Mamo, Tato, dostałam 4 z klasówki”. Wówczas rodzice na to: „Tak? A jaką ocenę dostała Olga (moja przyjaciółka)?”. Gdy Olga dostała trójkę, mogłam dalej cieszyć się ze swojej oceny. Jednak, gdy przyjaciółka dostała czwórkę z plusem lub piątkę, moja radość ulatywała niczym kamfora. To porównywanie z innymi sprawiało, że zaczęłam postrzegać siebie przez pryzmat tego, co robili, mówili, posiadali i jak zachowywali się inni z mojego otoczenia. Z czasem odbierało mi to wiarę w siebie, zaburzało poczucie własnej wartości i w konsekwencji unieszczęśliwiało.

Czy Ty też masz podobne doświadczenia?

Jeśli już naprawdę musisz z kimś się porównywać, to polecam Ci z samą sobą. Jak to zrobić?

Ćwiczenie dla Ciebie

Celem tego ćwiczenia jest spojrzenie na siebie z perspektywy 3 znaczących etapów życia.

Znajdź chwilę (ok. 15-30 min.) wyłącznie dla siebie. Niech będzie to pora dnia, która najlepiej sprzyja refleksji. Usiądź w ulubionym miejscu, z notatnikiem (lub wydrukowanymi stronami – pod linkiem), z długopisem w ręku i spokojną głową.

Podziel kartkę na 3 kolumny. Zacznij od środkowej kolumny, czyli dnia dzisiejszego (na górze kolumny wpisz dzisiejszą datę). Pomyśl o obecnym momencie swojego życia i zapisz po kolei odpowiedzi na pytania:

  1. Co myślisz o sobie, o świecie, o innych, w co wierzysz?
  2. Jakie masz obawy, czym się martwisz, o co troszczysz?
  3. Jakie masz umiejętności, kompetencje, talenty? Co robisz dobrze?
  4. Kim jesteś? Jakim jesteś człowiekiem?
  5. Jak traktujesz samą siebie?

Po wykonaniu tej części, przejdź do kolejnej. Przypomnij sobie teraz jakiś moment z Twojej przeszłości, gdy Twój dzień wyglądał znacząco inaczej, niż dzisiaj. Niech będzie to dzień/okres, który dosyć dobrze pamiętasz. Zapisz datę tego momentu na górze lewej kolumny. Następnie ponownie odpowiedz na zadane wyżej pytania.

I ostatnia część przed Tobą. Wyobraź sobie teraz jakiś moment z Twojej przyszłości, gdy Twój dzień będzie wyglądał znacząco inaczej, niż dzisiaj. Pomyśl, kiedy to mogłoby być. Wymyśl jakąś datę i zapisz ją na górze prawej kolumny. Podobnie, jak poprzednio – odpowiedz na te same pytania.

Po uzupełnieniu odpowiedzi na wszystkie pytania w każdej z kolumn, przyjrzyj się odpowiedzi na pierwsze pytanie w każdym z okresów. Czy pomiędzy tymi różnymi momentami (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość) zaszła jakaś zmiana? Czy jest to zmiana ewolucyjna, czy rewolucyjna?

Patrząc na odpowiedź na 2 pytanie – czy tych obaw jest mniej, czy więcej? Jaka jest ich waga? Czy dotyczą mniejszej, czy większej liczby obszarów życia?

Teraz zerknij na odpowiedź na 3 pytanie – czy Twoje kompetencje rozwinęły się w czasie? Czy pojawiły się nowe umiejętności?

Czy zmieniła się odpowiedź na 4 i 5 pytanie na przestrzeni tych lat? Co miało na to wpływ?

Zastanów się również, czego najbardziej potrzebujesz, by nastąpiła zmiana między dniem dzisiejszym a przyszłością? Co jesteś w stanie w tym zakresie zrobić? Jak tego dokonasz?

Mierz się wyłącznie ze sobą. Zobacz, ile dobrego z tego porównania może wyniknąć dla Ciebie.

porównywanie się - kobieta w lustrze

 

Zapisz się na Inspirujący Newsletter

 

9 thoughts on “Jak i z kim się porównywać

    • Marta Jagodzińska says:

      MisCatalina – gratulacje :) Przesyłam Ci gorące życzenia urodzinowe. Jesteś o rok bogatsza w doświadczanie siebie :)

    • Marta Jagodzińska says:

      Dzięki :) Warto te pytania przerobić wnikliwie :) I zajrzeć do odpowiedzi za jakiś czas np. gdy wybrany moment z przyszłości nadejdzie. Wówczas możesz bardzo się zdziwić – pozytywnie.

    • Marta Jagodzińska says:

      Dawid, dzięki za informację zwrotną. Gratuluję Ci pomysłu, choć głównie realizacji, by prowadzić dziennik. Ja również to robię i choć zajmuje to trochę czasu, to korzyści są niesamowite. Zauważam nie tylko jak się zmieniam, również to, jak moje myśli wpływają na działania i rezultaty. Dzięki temu łatwiej jest mi wyłapać wnioski, jakie chcę wprowadzić do zmiany. Cieszę się, że napisałeś :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *